Waarom zijn unieke namen beter?

Unieke namen zijn „vaak gemakkelijker voor mensen om te onthouden, en dus zullen ze waarschijnlijk je naam onthouden wanneer ze je voor het eerst ontmoeten (of onthoud in ieder geval dat je een ongebruikelijke naam had), Professor psychologie van de Universiteit van Texas in Austin Arthur Markman, PhD, vertelt Yahoo Health. Sommige namen waren voldoende ongebruikelijk, zelfs een kosmisch populair nummer kon ze niet in populariteit duwen. Dat komt deels omdat ouders traditioneel kozen voor meer conservatieve, bedrijfsvriendelijke namen voor hun zonen, speculeert Dr. Woodman.

Het verband tussen een naam en succes op latere leeftijd zou te maken kunnen hebben met het feit dat deze kinderen voldoen aan de verwachtingen van anderen over hen. Stel dat je naar school ging met een eikel genaamd George, je zult die naam waarschijnlijk associëren met negatieve eigenschappen, ongeacht hoe de naam taalkundig klinkt. Maar wat zijn de psychologische effecten van opgroeien met een naam die je met iedereen moet delen? Emily Arden, eigenaar van de kunstorganisatie ReCreative Spaces, zegt dat ze als kind blij was met hoe gemakkelijk het was om haar naam te vinden op sleutelhangers en andere snuisterijen, en blij dat de naam zich vertaalde in meerdere culturen en landen. Figlio kreeg namen van miljoenen geboorteaktes en verdeelde vervolgens elke naam in meer dan duizend fonemische componenten.

Het feit dat ik zelfs de moeite neem om deze vraag te stellen, is een teken des tijds, volgens Laura Wattenberg, oprichter van de babynaamgevingssite Baby Name Wizard. Figlio ontdekte bijvoorbeeld, dat het hebben van jongens van middelbare school met namen die traditioneel aan meisjes in de klas worden gegeven, leidde tot hogere verstoringen, vooral als er een meisje in de klas was met dezelfde naam. In de afgelopen decennia is er een explosie geweest van blogs, websites, lijsten en rapporten over babynamen, die namen suggereren en hun populariteit in kaart brengen. Ondertussen denken ouders uit de middenklasse waarschijnlijk na over hoe een naam zal presenteren aan een toekomstige werkgever (ook wel 'de bestuurskamertest' genoemd).

Tussen 1980 en 2000 werd de naam „Sarah” consequent gerangschikt als de vierde- of vijfde meest populaire naam in de VS. In 1920 had 31% van de Afro-Amerikaanse meisjes en 25% van de Afro-Amerikaanse jongens in Illinois unieke namen, hoger dan de tarieven voor blanke Amerikanen, met respectievelijk ongeveer 24% en 22%. In één studie onderzocht hij de prevalentie van veel voorkomende namen op verschillende geografische locaties van de Verenigde Staten, en ontdekte dat mensen hun kinderen minder vaak algemene namen geven in regio's die recenter door Europeanen werden bewoond, waaronder de Mountain West en Pacific Northwest en staten zoals Colorado, Nevada, Oregon en Wyoming. Omdat verwachtende ouders rondliepen met het harde „K-geluid op hun lippen, creëerde het een voorkeur voor dat foneem toen het tijd was om hun nieuwe baby te noemen.

Hij keek specifiek naar meer ongebruikelijke babynamen, omdat mensen met gewone namen hun individuele ervaringen hebben die iemands perspectief op die naam kunnen aantasten.